Старая версия сайта
12+
Издаётся с 1924 года
В интернете с 1995 года
Топ 10

Метаязык делового человека. Элективный курс «Исследовательская деятельность учащихся. Компьютерная грамотность»

Учительская газета, №6 от 16 февраля 2010. Читать номер
Автор:

Предлагаемый элективный курс изучается на старшей ступени общеобразовательной школы. В курсе формируются общепредметные умения – определение плана организации исследовательской работы, оформление результатов поиска, анализ и оценка полученных результатов, выбор способа представления материала. В курсе осуществляются межпредметные связи, где английский язык выступает лишь как средство для достижения поставленных целей исследовательской работы.

Полностью публикация приведена в формате PDF:Скачать/Просмотреть

Предлагаемые задания носят проблемный характер, рассчитаны на сознательный подход к изучаемому материалу, стимулируют умственную деятельность детей, способствуют выработке умения точно выражать мысли, строить логические рассуждения и систему аргументации.

Актуальность предлагаемого курса заключается в организации самостоятельной работы с интернет-ресурсами.

Курс имеет практическую значимость – необходимо представить результаты своей работы в удобной для восприятия форме. Оценка знаний и умений учащихся проходит во время защиты проекта. Предполагаемые формы реализации проекта – учебно-ролевая экспедиция (экскурсия), игры-путешествия, конференции по проблемам исследований, выпуск альбома/альманаха, представление проекта, систематизация справочного материала и создание картотеки, создание дополнительных учебных материалов.

Цель курса – приобретение учащимися функционального навыка ведения учебно-исследовательской работы.

Задачи курса:

1) создать познавательную базу исследовательской компетентности в рамках учебного предмета;

2) подготовить обучаемых к участию в проектах, конференциях;

3) знакомить с работой электронной почты;

4) формировать навыки работы с поисковыми серверами, способность строить эффективные коммуникации;

5) развивать базовые способности к рефлексивному мышлению, аналитическому подходу, приобретению исследовательского опыта.

Нормы сетевого этикета

Electronic mail

Aims:

1. Identify different ways of communicating.

2. Create your free E-mail account on the Internet.

3. Identify the different parts of an E-mail.

4. Practice writing and sending E-mails.

Objectives: to evaluate personal knowledge, to be aware of the process of searching the Web, to organize personal contacts.

Discuss with your partners different ways of communicating

write letters

talk on the phone

send a fax

use a video phone

send E-mails

Look for free E-mail accounts on the Web. Do a search using free and E-mail as key words.

Explore a few websites offering free E-mail accounts

URL:http://www.etiket.ru/contact/email.html

Hotmail

The World’s FREE Web-based E-mail

URL:http://www.hotmail.com/

MailCity

FREE Web-based E-mail, available through any Internet connection

URL:http://www.mailcity.lycos.com/

Choose a website and write the information

Website name ___________________________________

URL ___________________________________________

Write your E-mail address and password

E-mail: _______@ ________Password: ___________

Электронное письмо в принципе является обычным письмом. И его содержание, тон и т. п. зависят от того, кому, зачем и почему его пишут. То есть если этим видом письма пользуются бизнесмены, то оно становится частью деловой переписки. Но все же деловое электронное письмо немного отличается от традиционного. Тон электронного письма – это нечто среднее между тоном делового письма и телефонного разговора.

«Шапка» электронного письма может быть немного проще. В ней, как правило, присутствуют такие пункты, как:

Date:

To: the line where you write the E-mail address of the person you are sending your message to.

From: your name and E-mail address.

Subject: the line where you write the title of the message

Сс: the line where you write the E-mail address of other people you want to receive your message.

Стиль электронного делового письма такой же, как у традиционного, но менее формальный. Многие элементы оформления деловых писем упрощены.

Одна из особенностей электронной почты – широкое использование сокращений фраз и выражений. Эти сокращения уже превратились в своеобразный метаязык. Их нужно просто запомнить.

Сокращения, используемые в электронной переписке:

Одни сокращения (такие, как BTW) используются очень часто, другие – редко.

Электронные письма не являются юридическими документами.

Пример электронного письма:

Subject: Confirmation of our meeting as discussed by phone

I’m writing regarding our phone call earlier this morning. It was a very useful discussion and I am much clearer now about your objectives. At the end of the call you suggested a time and place for our next meeting, the lobby of the International Hotel in Barcelona at 2.00 pm on 7th February. I believe you will be staying at the hotel at that time. I said that I would email you to confirm the meeting. Well, for me the time and place is very good – I am free all afternoon. I look forward to seeing you there at that time and hope that in the evening you can be my guest for dinner at a good restaurant.

Go around the class and ask three or four students to tell you their E-mails. Write the information on the list.

Send a message to the «Group list». Use the example.

Hi! My name is _______________ and I am _______ years old. I come from ____________. My interests are _______________

_____________________________.

Read the other introductions

What interests do you have in common with other students?

________________________________________________

Работа с поисковыми серверами и сайтами

Тема 1. Study abroad

1. Identify reasons for studying English abroad.

2. Prepare to search an English course.

3. Search the Web for school information.

4. Project work.

Objectives: to evaluate personal knowledge, to be aware of the process of searching the Web, to design the project.

Reasons for studying abroad

Think of the English courses, social activities and type of accommodations you would be interested in

English Courses Social Activities Accommodations

_____________ ______________ ______________

Choose the course you would like to research from the choices

Course ________________________________________

Locations ______________________________________

Share you opinion with your friends.

Look for a language school. Do a search using English, language school.

Explore the websites and study courses of two or there schools

Leicester Square School of English

In London with three centers in the heart of the city

URL:http://www.lsse.ac.uk/

URL:http://www.studyabroad.com/

Choose the school you like best and fill in form

School name ______________ Location _______________

URL ____________________________________________

Course Name ____________________________________

Length of Course __________________________________

Hours of study ____________________________________

Social activities ___________________________________

Accommodations __________________________________

Cost/Fees _______________________________________

Reason for choosing this school ______________________

Reasons for studying abroad ________________________

Create a brochure of the school you researched.

1. Use pictures from the Web.

2. Include information about the school (name, location, courses, social activities, accommodations). You may copy and paste text if you like.

3. Include the URL(s) of the websites(s) you used.

4. Save the file as YOURNAME School.

5. Share your projects with your friends and answer the questions.

Which brochure do you like the most? __________________

Why? ____________________________________________

Тема 2. Eating out

1. Identify different types of international food.

2. Prepare to search for a restaurant menu.

3. Search the Web for a restaurant menu.

Write down food items you know and identify the country.

Identify Food items and Restaurants.

Dim sum, spaghetti carbonara, T-bone steak, green curry, tandoori chicken, kimchee, burger and fries, tempura.

Choose a type of restaurant and food item you want

Type of restaurant ________________________________

Food item _______________________________________

Discuss your choice with your friends use the phrases

I’d like to…

That sounds nice.

What would you order/choose

I’d love to…

What would you like for an appetizer/main course?

Would you like anything to drink?

3. Search the Web.

Look for a restaurant. Do a search using the type of restaurant (e.g. Chinese), restaurant and menu as key words.

Explore the websites of two or three restaurants.

Great Wall of China

Includes menu

URL:http://www.contentpark.com/greatwall/

URL:http://www.londonrestaurantsguide.com/

URL:http://www.ask.com/

URL:http://www.elisabluez.com

Choose the restaurant you like best.

Restaurant name _________________________________

City and country __________________________________

Appetizers/Starters ________________________________

Main courses _____________________________________

Desserts ________________________________________

Beverages _______________________________________

Create a brochure of the restaurant you researched.

2. Include information about the restaurant (name, location, food, prices…). You may copy and paste text if you like.

4. Save the file as YOURNAME Food.

Марина ВАЛЕВСКАЯ,

учитель английского языка гимназии №6 «Горностай»,

победитель XII конкурса «Сто друзей»

Новосибирск

_ ________________________ _


Читайте также
Комментарии


Выбор дня UG.RU
Профессионалам - профессиональную рассылку!

Подпишитесь, чтобы получать актуальные новости и специальные предложения от «Учительской газеты», не выходя из почтового ящика

Мы никому не передадим Вашу личную информацию
alt
?Задать вопрос по сайту