У нас в школе в рамках изучения английского языка по вариативной программе в 5-м классе стало традицией организовывать уроки-праздники. 14 февраля мы подготовили урок-праздник День cвятого Валентина. Его называют также Днем всех влюбленных.
Ребята готовили открытки в виде сердечек со своими пожеланиями, сделали дерево удачи, разучивали стихи, песни, новые слова по теме, составляли кроссворды, знакомились с информацией о празднике, широко отмечаемом в англоговорящих странах. Ребята писали приглашения учителям, родителям. Вместе с детьми работали и родители: они пекли пироги, пирожные, печенье в виде сердечек. Было подготовлено музыкальное сопровождение. Класс украсили картинами, воздушными шарами, большими красными сердцами, бумажными голубями, сделали почтовый ящик, куда ребята заранее сложили открытки с пожеланиями. На уроке этот ящик открыли и вручали пожелания тем, кому они были адресованы. Пожелания без адреса также прочитывались, и ребята догадывались, кому оно адресовано. На уроке проводился конкурс на лучшее оформление стола к празднику.
Ход урока:
I. T: Today we celebrate one of the best holidays, which young and old people love very much. What is this holiday?
Pl: St.Valentine▓s Day
II. T: What can you say about this holiday?
Pl: It▓s the day of Love and Friendship.
P2: On this holiday people buy or make Valentine▓s cards and send them to people they love. They shouldn▓t write their names on the cards. Those who gets them must guess who sent them.
P3: On this holiday children decorate their classrooms with big red hearts and give red roses and chocolate to their sweethearts, friends and family.
P4: On this holiday we send greeting cards to our sweethearts and friends and ask them to “BE MY VALENTINE”. This means “be my friend or love.
III. T: Dear friends! What legends about this day do you know?
(Дети готовились к празднику, они рассказывают различные версии о святом Валентине).
T: What famous lovers do you know?
(Дети называют)
– Romeo and Juliet.
– Pugacheva and Kirkorov.
– Presnyakov and Orbakaite ets.
IV. Игра: “Валентин и Валентина”.
Учитель обходит девочек. Каждая девочка бросает ему в коробку записку со своим именем, мальчики опускают в другую коробку записки со своими именами. После того как записки собраны, учитель достает по одной записке и объявляет имена. Названные мальчик и девочка садятся вместе.
V. T: My dear friends, you said that on this holiday people send each other big red hearts with wishes. Let▓s recite the poem about them.
P1:
MY VALENTINE
Mary Catherine Parson
I have a little valentine
That someone sent to me
It▓s pink and white
And red and blue,
And pretty as can be.
Forget-me-nots
Are around the edge,
And tiny roses too; and
Such a lovely piece of lace,
The very palest blue.
And in the centre
There is a heart,
As red as red can be,
And on its written
All in gold, “To you with
love from me”.
Затем объявляется конкурс на лучший перевод этого стихотворения. Дети читают свои переводы-стихи.
T. What other wishes do you know?
P1: Roses are red,
Violets are blue,
Sugar is sweet,
And so are you
P2: There are gold ships,
There are silver ships.
But no ships like
Friendships.
P3: Here is a special Valentine
with lots of for you,
And since you are very special
here are hug,
And kisses too.
VI. T: Someone is knocking at our door.
Входит святой Валентин (ученик 7-го класса в костюме). Он поздравляет детей с праздником и проводит викторину: “What do you know about St.Valentine▓s Day?”
1. Who was the Valentine who lived three hundred years after the death of Jesus Christ in the Roman empire? (A Christ priest).
2. What did he do the night before he was executed?
3. What holiday did people celebrate in Rome many years ago? (a Roman holiday, held in honour of the Goddess of Love).
4. What is St.Valentine▓s Day now? (It is a day for sweethearts).
5. What can you do on this day?
6. How do English and American children celebrate this holiday at schools?
После викторины святой Валентин достает большое красное сердце и раздает детям из него (сердца) подарки – жевательные резинки: LOVE is… Дети тоже приготовили святому Валентину подарок – песню: “St.Valentine is coming to your town”.
You▓d better not croud
You▓d better not cry
You▓d better not shout
I▓m telling you why
St.Valentine is coming to your town
He is making a list
checking it twice
go to find out
who▓s naughty or nice
St.Valentine is coming to your town
He▓s sitting when you are sleeping
He knows if you▓re away
He knows if you be bad or good
So be good for goodness sake
You▓d better not croud
You▓d better not cry
You▓d better not shout
I▓m telling you why
St.Valentine is coming to your town.
VII. Звучит цыганская музыка, и в класс входит цыганка (ученица 7-го класса). Она поздравляет всех с праздником, исполняет танец.
Ц: I am sure all of you want to know what happen with you in future, when you▓ll meet your sweetheart and may be who is he(she). And I▓ve brought you a present. It▓s a fortune tree. Have a look! (На дереве судьбы сердечки из бумаги с предсказаниями). Come here and you will know your fortunes. (Ребята подходят, обрезают сердечки и читают предсказания).
Учитель подводит итоги и приглашает всех на чай.
О.МИГИЛЬ
Комментарии