search
main
0

The animals need protection. Открытый урок английского языка в 7-м классе

Я уже несколько лет работаю по иностранным пособиям, материалы которых позволяют систематизировать речевую деятельность как неотъемлемую часть общей деятельности. Большинство текстов подобрано таким образом, что ученики оказываются в центре важных событий, узнают о насущных проблемах нашей планеты, знакомятся с культурой и историей страны изучаемого языка. Это позволяет разрабатывать новые подходы и методические приемы с использованием современных технологий, телекоммуникации, интерактивного видео и компьютера.

Для проведения интегрированных уроков, на которых помимо умения речевого общения необходимы также знания других предметов, очень целесообразно использовать такие инструменты, как прожектор, документ, камера, компьютер, интерактивную доску и так далее.

Приведу пример одной из своих разработок уроков.

Цель: совершенствование коммуникативных компетенций в говорении.

Задачи:

развивать знания по поставленной проблеме и практиковать учеников в устной речи;

повышать познавательный интерес к английскому языку в процессе формирования языковой компетенции;

воспитывать чуткое и ответственное отношение к природе.

Учебные пособия: карта природных зон, прожектор, компьютер, интерактивная доска SmartBoard, плакаты и видеозаписи. Также необходимо подготовить и распечатать несколько слоганов примерно такого содержания: «Give the animals a chance to breed and survive!», «Clean air and clean water are necessary for existence of all living sings!», «On polluted soil, food cannot be grown!», «Let’s help our planet to be clean and safe for future generations!», «The rainforests need to be protected!», «Let’s prevent the threat to biological diversity!», «Plant more trees!», «Don’t destroy our habitats!», «Keep fishermen’s nets out of the water!», «Pesticides are taking our lives!», «Protect us from hunters!», «Industrial waste is polluting our seas!», «Create more protected national parks!», «Stop cutting and burning forests!» и тому подобное.

Ход урока

Начало

– Hello, students! I am glad to see you! How are you getting on?

– Hello, teacher! We are glad to see you, too. We are all right. And how are you?

– I am fine, thank you.

Сообщение темы и цели занятия

– The subject of our lesson is: «The animals need protection» and today we are going to talk about the influence of human activities on wild species.

Оргмомент

– In May 2007, the World Wildlife Fund released its top ten list of species needing urgent actions to help save them, noting that some of the species are among the most endangered.

Повторение ранее изученного материала

– Who knows the animals which are in danger of becoming extinct?

Student 1:

– I know that the Alligator snapping turtle is a very rare species of turtle and it is slowly dying out. Its meat is often used in soups or sold in restaurants. It is the largest freshwater turtle in North America.

Student 2:

– I’d like to say some words about Black rhinos that are in big danger. Hunters kill them for their horns which are highly valued for use as ornaments and for their ‘medicinal’ properties. At the start of the century there were hundreds of thousands Black rhinos roaming Africa but now they are facing extinction.

Student 3:

– There are no more than 7,500 Sumatran orangutans left in the world. The primary cause of their extinction is rampant habitat loss from logging, fires and other human activities.

Ученики вспоминают о редких и исчезающих видах животных, о которых им приходилось ранее слышать не только на уроках английского языка, но и на занятиях по биологии и географии.

Работа с видео- и киноматериалами

Перед просмотром видеоматериала ученики получают вопросники. В них жирным шрифтом будут выделены основные проблемы, затронутые в фильме.

Если кабинет иностранного языка оснащен ноутбуками со специальными обучающими программами, то ответы на вопросы после просмотра дети готовят, пользуясь именно этими техническими средствами. Например, программа TestMaster позволяет ребятам работать в проверяющем и обучающем режимах. Если же такой возможности нет, то фильм может быть просмотрен всем классом на большом экране либо на интерактивной доске. К вопросникам также прилагается таблица, заполнение которой поможет детям участвовать в обсуждении поставленных проблем и путей их решения. Во время просмотра фильма на экране периодически появляются фрагменты из жизни животных, занесенных в Красную книгу с подробным описанием их численности и среды обитания. Диктор рассказывает о пагубном влиянии деятельности человека на дикую природу. В конце видеоматериала курсивом выделяются наиболее губительные для животных действия, являющиеся результатом вмешательства человека в дикую природу.

The major human impacts on biodiversity are:

Habitat destruction.

It is the biggest threat faced by birds, mammals and amphibians.

Invasive alien species can affect native species directly by eating them, competing with them and introducing dangerous parasites or indirectly, by destroying their habitats.

Over-exploitation species for food, medicine or for cultural, scientific and sport activities.

Pollution directly affects species through mortality and it can also have strong indirect effects by degrading habitats or reducing food supplies.

Incidental mortality as a result of fisheries is an increasing threat, especially for seabirds, and marine species.

Suggested questions:

1) Why are animal species slowly disappearing?

2) Why do some experts think that the influence of human actions on wild species has grown at an unprecedented rate?

3) What can environmental pollution cause?

4) What can governments and individuals do to stop polluting activities?

5) What should people do to stop illegal hunting?

6) Can you name the organizations which try to protect animals’ rights?

7) Do you think that raising awareness of the problem is one of the most important ways to help the situation? Explain why?

И так далее.

(См. таблицу.)

Перед тем как ученики ответят на вопросы и заполнят таблицу, учитель должен убедиться в том, что они не испытывают затруднений с пониманием содержания фильма и намеренно обращает их внимание на развешенные по всему классу слоганы. Также можно использовать обучающую программу WordStock и TestMaster. По прошествии отведенного на выполнение заданий времени ребятам предлагается сверить свои ответы с ответами на экране. Для этого можно использовать такой технический инструмент, как документ-камера.

Заключительный этап

Класс делится на две группы, каждая из которых в течение 10 минут готовит свои ответы.

– Now, I’d like to listen to your opinions regarding suggested topic for discussion: what should people do to safe the endangered wildlife?

– I think that people can do a lot to prevent species from becoming extinct. Firstly, they can create more protected national parks for animals which are at risk of extinction.

Secondly, they should stop the habitat degradation which can have negative consequences for many species.

– What is more, the governments can help marine species by passing laws to control the activities of commercial fishing fleets. They should introduce harsher punishments for illegal hunting.

– Furthermore, people must stop using species for cultural and leisure activities. They should support international organizations which focus especially on conservation of species that are on the brink of extinction.

Zoos, aquariums and the botanical gardens also play an important role in raising the public awareness of the threats to biodiversity.

Ученики продолжают обсуждать обозначенную проблему и пути ее решения.

Подведение итогов

Выставление оценок.

Ягут СУЛТАНОВА, учитель английского языка средней школы №1220, Москва

Оценить:
Читайте также
Комментарии

Реклама на сайте