Данное мероприятие предназначается для начинающих изучать английский язык. Его можно провести как внеаудиторное занятие и как урок в игровой форме, решив следующие важные методические задачи:
1) создание психологической готовности детей к речевому общению;
2) обеспечение естественной необходимости многократного повторения языкового материала;
3) тренировка учеников в выборе нужного речевого варианта, что является подготовкой к ситуативной спонтанности речи.
Об обучающих возможностях игр известно давно. Многие выдающиеся педагоги справедливо обращали внимание на эффективность использования игр в процессе обучения. Игру можно рассматривать как ситуативно-вариативное упражнение, где создается возможность для многократного повторения речевого образца в условиях, максимально приближенных к реальному речевому общению с присущими ему признаками – эмоциональностью, спонтанностью, целенаправленностью речевого воздействия. В речевых играх могут проявляться все характерные качества речевого умения – возможность проявить самостоятельность в решении речемыслительных задач, быстрая реакция в общении, максимальная мобилизация речевых навыков. В ходе игры ситуация проигрывается несколько раз и при этом каждый раз в новом варианте. Игра посильна даже слабым учащимся. Чувство равенства, атмосфера увлеченности и радости, ощущение посильности задачи – все это дает возможность преодолеть стеснительность, незаметно усваивается языковой материал, возникает чувство удовлетворения, уверенности в своих силах.
“The Field of Wonders”
Dear Ladies and Gentlemen!
We are glad to meet you at our game!
How do you do, everybody!
Our game is called “The Field of Wonders”
The rules of the game are the following:
There are 8 sectors on our field. You can see 7 numbers there and sector “Prize”. Sector “Prize” means that you▓ll get a prize, that▓s clear. That is the most interesting and pleasant sector, isn▓t it? But getting there you must choose – game or prize. If you take the prize, you can▓t continue the game.
Now about zero sector. It means, that you▓ve lost the lead and you can▓t call a letter.
And a few words about the numbers. Number 1 means that you can say 1 letter, number 2-2 letters, number 6-6 letters. That▓s all about the rules. Let▓s get started.
You know that we are celebrating our traditional holiday at me Lyceum. We call this holiday “Pushkin▓s Days” and our game is devoted to his creation. I▓ll read you an extract from one of his poems in Russian and you are to name this poem in English.
I. Participants of the first game, come up to the table, please. Occupy your places, please. Make yourselves comfortable. Listen to the task.
Унылая пора!
Очей очарованье!
Приятна мне твоя прощальная
краса –
Люблю я пышное природы
увяданье,
В багрец и золото одетые леса,
В их сенях ветра шум и свежее дыханье,
И мглой волнистою покрыты небеса,
И редкий солнца луч, и первые морозы,
И отдаленные седой зимы угрозы.
Answer: “Autumn”
So, will you turn the arrow, please. Let▓s get acquainted with our players.
1. Will you introduce yourself. Glad to meet you, miss Трухина. Tell us your letters, please. Thanks. Do you know Pushkin▓s poems?
2. Mr. Нечунаев, if I am not mistaken. Do you like the theme of our game? Do you like Pushkin▓s poems? What▓s your favorite poem?
3. You are miss Шаманская, aren▓t you? You like poetry, don▓t you? Who is your favorite poet? What is your hobby? Can you say the word? Come on, try! …, you are the winner! Look, this is our first winner! Applaud to…
Bring the presents for our players! Here are the presents for all of you just to remember our game.
II. Participants of the second game, will you come up to the table. Make yourselves comfortable. Listen to your task.
Цветок засохший, безуханной,
Забытый в книге вижу я;
И вот уже мечтою странной
Душа наполнилась моя:
Где цвел? когда? какой весною?
И долго ль цвел? И сорван кем?
Чужой, знакомой ли рукою?
И положен сюда зачем?
Answer: “Flower”
So, ready? Let▓s get started. I▓d like to get acquainted with the players. Turn the arrow, please. Tell us about yourself, while the arrow is moving.
1. Шаповалова Алена. Thank you, Miss Шаповалова. You▓ve got… Say your letters, please.
2. And I know you. You are Евгений Мозговой, aren▓t you? Are you good at Russian literature, Mr. Мозговой? Who is you favourite Russian writer or poet? And what about Pushkin? Do you like him?
3. And you are… Glad to meet you, miss Животкова. Would you like to send your regards to your friens? Do you speak English well? Do you know any Pushkin▓s poem in English? Your letters, please. Can you say the word? Do you know the word? Look, here▓s the winner. Bring our prizes, please.
III. Participants of the third game. come up to the table, please. Make yourselves comfortable. Listen to the task.
Все в ней гармония, все диво,
все выше мира и страстей:
Она покоится стыдливо
В красе торжественной своей;
Ей нет соперниц, нет подруг;
Красавиц наших бледный круг
В ее сиянье исчезает.
Answer: “Beauty”
1. Who are you, pretty lady? Glad to meet you, miss Артемова. Are you fond of foreign languages? What are you going to be? Do you like Pushkin? Why?
2. Oh, Mr. Гаврилюк, if I am not mistaken. Do you go in for sports, Mr. Гаврилюк? I know, you are the best volley-ball player, aren▓t you? It▓s not a compliment, I mean it. Your letter, please.
3. And you are… Turn the arrow. Do you like reading? Do you often read? And have you ever read Pushkin▓s poems? What▓s your opinion, is it important to know Pushkin?
You can say the word now, can▓t you? You are right! You are the winner!
IV. And the last game. The game of the winners. Listen to the task.
О, если б голос мой умел сердца тревожить!
Почто в груди моей горит бесплодный жар
И не дан мне судьбой витийства грозный дар?
Увижу ль, о, друзья! народ неугнетенный
И рабство, падшее по манию царя,
И над Отечеством свободы просвященной
Взойдет ли, наконец, прекрасная заря?
Answer: “Village”
V. I won▓t disturb you. Concentrate, please. Music.
Look!… is the winer. He has won the game, he get▓s our superprise. Applaud! So, our best congratulations to you.
VI. Game with the Spectators.
Друзья мои, прекрасен наш союз!
Он как душа неразделим и вечен
Неколебим, свободен и беспечен
Срастался он под сенью дружных муз.
Answer: “The 19th of October”
Елена ДАВЫДОВА,
преподаватель английского языка лицея N 1
Усолье-Сибирское,
Иркутская область
Комментарии